تضحي بحبك أم تخسر أهلك؟

    شاطر
    avatar
    أية الله
    عضو
    عضو

    عدد الرسائل : 15
    الوسام :
    تاريخ التسجيل : 24/04/2008

    GMT + 3 Hours تضحي بحبك أم تخسر أهلك؟

    مُساهمة من طرف أية الله في الجمعة 2 مايو 2008 - 22:56

    الجوازة دي مش ممكن تتم

    من أشهر عبارات الدراما العربية

    اللي

    توضح عدم مباركة الاهل لاختيارات أبنائهم في الزواج ..

    فماذا يفعل الإنسان

    إذا وجد نفسه في موقف مماثل مع أهله ..


    السؤال هو ..


    هل تضحي بحبيب القلب من أجل اهلك ؟

    و تنسحب من العلاقة و تطويها في ذاكرتك


    ولا تستمر مع الحبيب و تركب قطار الحب وحيدا من غير مساندة أهلك ؟


    avatar
    بادو
    نائب المديـر
    نائب المديـر

    ذكر
    عدد الرسائل : 121
    الوسام :
    فريقك المفضل :
    تاريخ التسجيل : 04/03/2008

    GMT + 3 Hours رد: تضحي بحبك أم تخسر أهلك؟

    مُساهمة من طرف بادو في السبت 3 مايو 2008 - 5:50

    بجد موضوع مهم اووووووووووووووى
    بس المفروض ان الانسان الذكى ميحطش نفسه فى المقارنه دى
    بس انا عن نفسى لو حصل معايا الموقف ده هختار اهلى طبعا
    و ده مش معناه انى اتخليت عنها بس هيه مش هتكون اعز عليا من اهلى
    avatar
    simpa
    عضو مميز
    عضو مميز

    ذكر
    عدد الرسائل : 146
    الموقع : الموقع اعز اصحاب
    العمل/الترفيه : طالب
    المزاج : احب كره القدم وقراه القرأن الكريم
    الوسام :
    فريقك المفضل :
    تاريخ التسجيل : 23/04/2008

    GMT + 3 Hours رد: تضحي بحبك أم تخسر أهلك؟

    مُساهمة من طرف simpa في الثلاثاء 13 مايو 2008 - 7:34

    على فكره انا مش عارف اقولك ايه يا أية بس الموضوع مهم وصعب مش صعب انى اختار بين الاهل وحبيبتى لا طبعا الاهل ودا مينفعش انى اخترها هى وعلى راى بندق ليه ان احط نفسى فى الموقف دا لو انا بحبها بجد واهلى موفقوش عليها اشوف اهلى مش موفقين ليه واحاول اقرب بين الترفين لما ومعرفت يبقى دا اسمه قسمه ونصي وانا مؤمن جدا جدا بالقسمه والنصيب اوى اوى
    وميرسى مره تانيه على الموضوع الجميل دا
    avatar
    faris_tito
    مشرف القسم الادبى
    مشرف القسم الادبى

    ذكر
    عدد الرسائل : 101
    العمر : 27
    المزاج : ميه ميه
    فريقك المفضل :
    تاريخ التسجيل : 02/07/2008

    GMT + 3 Hours رد: تضحي بحبك أم تخسر أهلك؟

    مُساهمة من طرف faris_tito في الخميس 3 يوليو 2008 - 14:49

    ممكن يا جماعه الواحد يوفق ما بين حبيبته وبين اهله
    ولو مش عرفت الواحد يوفق ما بين الحاجتين دول
    يختار الاهل طبعاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    avatar
    ميزو

    عدد الرسائل : 7
    تاريخ التسجيل : 19/11/2008

    GMT + 3 Hours رد: تضحي بحبك أم تخسر أهلك؟

    مُساهمة من طرف ميزو في الخميس 26 فبراير 2009 - 21:58

    بسم اله الرحمن الرحيم
    ده بدايه كلامي
    انا عمري محط نفسي في حوار زي ده ومفتكرش انه يحصل بالنسبه للولد لان له الصلحيه يعمل اللي هو عاوز والاهل يقولو انت الي بتختار انت اللي هتشيل المسؤليه بس في الاخر متجيش تشتكي اما للبنت تحصلها لان لو سلوك الي بتحبه البنت ممكن ميرضيش الاهل لانهم ديما بيدورو علي راحة بنتهم او بالاصح بيدورو علي راحتهم وفي كلي الحلتين مصلحه للجميع اما قصه الحب دي ممكن تحب من قلبك بس كتر المشكل بيضيع معها الحب اما لو ضاع من الاول هنزعل جامد بس مع الايام بيضيع الزعل وفي الاخر ممكن نلاقي الحب اللي يتقال عليه حب في مكان تاني والحب الاول دايما ممكن ميكونش حقيقي ممكن اعجاب وممكن يكون حب حقيقي بس ممكن يتنسي مع الايام او مع الحب الاخر وفي نهايه المطاف نختار الاهل وعلي راي المثل الشعبي الشجرة اللي من غير ج

      الوقت/التاريخ الآن هو الخميس 21 سبتمبر 2017 - 5:00